Pěší turistika kolem Třebíče

Město Třebíč leží v hlubokém malebném údolí řeky Jihlavy. Hotel Joseph1699 leží na prakticky na jeho úbočí a z hotelu si můžete vyjít na nenáročné a pohodové vycházky s krásnými výhledy na celé centrum města.  Krajina Vysočiny kolem skýtá mnoho možností pro turistické výlety kolem Třebíče. Můžete je prokládat s poznáváním památek v Třebíči a okolí (více info ZDE a ZDE) a dalších atrakcí, které jsou jedinečné, včetně památek UNESCO (více ZDE). Můžete se vydat „Po stopách opatů a rabínů“ – mapka je k mání v I-čku v zadní synagoze 100 m od hotelu. Hotel je součástí této trasy jako Chudobinec (budovy hotelu kdysi v rámci samosprávy židovského města sloužily k tomuto účelu).

Výlety na kole si můžete naplánovat ZDE.

Turistická trasa 1:  Libušiným údolím do Boroviny – cca 7 km jeden směr

Vydejte se na procházku jedním z nejkrásnějších parků, která díky rovnému terénu potěší všechny nenáročné turisty a hlavně rodiny s dětmi. Projděte se malebným Libušiným údolím k bývalým Baťovým závodům, kde naleznete Ekotechnické centrum Alternátor a na Borovinském rybníce vyzkoušíte Wakeboard.

Z Karlova náměstí vyjdete jihozápadním směrem do ulice Na Potoce, která ústí do Libušina údolí, kde vede cyklostezka č. 26 Jihlava – Třebíč – Raabs. Po cyklostezce projdete pod železničním mostem, přes hráz Máchova jezírka a dostanete se k místu s lavičkami, kde je možnost odpočinku a relaxace. Po asfaltové parkové cestě projdete údolím až k rozcestí u Janova mlýna. Tady odbočíte vpravo, opustíte cyklotrasu a po cestě dojdete až k Alternátoru, který je první stavbou bývalého areálu továrny BOPO (dříve Baťovy závody). Areálem se dá bezbariérově projít ke kruhovému objezdu a dále až k hospůdce Pod Hrází, kde je možnost občerstvení. Na Borovinském rybníku můžete vyzkoušet vodní atrakci Wakeboard ve Wakeparku. Zpět do centra můžete jet MAD Třebíč, nebo se vrátit cestou, kterou jste přišli.

Turistická trasa 2:  Račerovický okruh  –  15 km

Z centra města se vydáte západně procházkou proti proudu řeky Jihlavy kolem koupaliště Polanka. Po červené turistické trase projdete Řípov a pokračujete po červené do údolí řeky Jihlavy až k Padrtovu mlýnu u Sokolí. Zde je možnost odpočinout si a občerstvit se v příjemném prostředí. Za Padrtovým mlýnem přejdete řeku a pokračujete po žluté trase, která se na rozcestí Pod Besídkou stáčí vpravo a zavede vás do Račerovic. Pozvolna stoupáte na náhorní planinu, odkud se nabízejí pěkné výhledy do třebíčské kotliny ohraničené výraznou Zadní horou a Pekelným kopcem. Přes Račerovice dojdete po žluté značce do lesů Velká Dubinka. Na rozcestí Dubiny odbočíte na zelenou trasu a vrátíte se okolo rybníka Zámiše do Třebíče.

Turistická trasa 3:  Výlet na „Pekelný kopec“ s rozhlednou  – 12 km tam i zpět

Pekelný kopec je na jihozápadě Třebíče, cca 6 km od centra. Rozhledna zde stávala již v minulosti. Zanikla v 50. letech minulého století. Nová hezká rozhledna z modřínového dřeva a ocele byla na jeho vrcholu postavena r. 2014.
Navazuje na židovské památky v Třebíči. Její půdorys je kombinovaný ze dvou čtverců – připomíná tak Davidovu hvězdu. Je 26,5 metru vysoká, na vyhlídkovou plošinu ve výšce 23,3 metru vede 108 dřevěných točitých schodů, na které navazuje na vrcholu 16 točitých kovových schodů. Z rozhledny je kruhový výhled na velké poměrně rovinaté území. Na severu je vidět samozřejmě Třebíč i vzdálenější Budišov a Rudíkov, na západě Přibyslavice, Heraltice, a rozhledna Mařenka, na jihu Moravské Budějovice a bližší Čáslavice a zámek Sádek. Na obzoru je pak vidět Drahanská vrchovina se Zadní horou a Pavlovské vrchy s Děvínem. Za dobré viditelnosti je vidět i 160 km vzdálený vrch Schneeberg v rakouských Alpách.

K rozhledně z města vede stezka Na Pekelný kopec, na které si přečtete informace o daném místě a ještě se můžete rozhlížet po zajímavém okolí. Začátek značení je na parkovišti ve Vltavínské ulici (u polikliniky), kde je i zastávka MHD. Cesta vede jižním směrem po cyklostezce a okresní silnici směr Slavice. Na odbočce do Stříteže je odpočívadlo a zastavení U Křížku. Druhé zastavení s odpočívadlem je U vodárny – to je již na odbočce ze silnice v oblasti V Hrušových. Cesta narazí na zelenou turistickou trasu a obě odbočují vlevo. Když se půjde dál po stezce, dojde se ke třetímu zastavení s přístřeškem U lesa. U něho cesta odbočuje vpravo, kde by mělo být zastavení Pekelná stezka. K rozhledně na Pekelném kopci se odbočuje vlevo bez turistického značení – tam je další přístřešek.

Zpátky se stejnou cestou musí jít jen kousek z rozhledny. Stezka pak pokračuje rovně, odbočuje vpravo a když se narazí na zelenou turistickou značku, lze po ní odbočit vlevo a pokračovat po ní téměř až do města. Na rozcestí Terůvky se může pokračovat v přímém směru po neznačené cestě a dojde se zpátky na parkoviště. Celá tato trasa měří zhruba 11,5 km. Pokud by se pokračovalo po zelené, dojde se do města k autobusovému nádraží – je to zhruba o 3 km dál.